han-yvonne-kenia.reismee.nl

Link video's

Link van de video's op Facebook. Ze staan openbaar.

Dag 15 en 16

Dag 15: om 7.30 uur een half uur te laat vertrokken. Lunchpakket lag niet klaar. Via een gamedrive naar het noorden van Tsavo East en daarna over de drukke weg (Mombassa-Nairobi) naar Nairobi. Vooral diesel uitlaatgassen van het vrachtverkeer inademen. Een filter is verplicht, maar bijna niemand heeft dit. Om 15.30 afgezet op het vliegveld en afscheid genomen van de chauffeur/gids. Omdat we pas om 18.30 de vertrekhal inmochten, de tijd gedood in een eetcafé met Wifi. Daar wat gedronken en gegeten.

Dag 16: KLM was weer te laat en we vertrokken om 00.33 uur. We hadden een stoel bij de nooduitgang met veel beenruimte. Gelukkig iets van 5 uur kunnen slapen en om 7.10 aankomen bij de gate op Schiphol. De koffers kwamen snel, omdat verreweg de meeste passagiers doorvlogen naar de VS of Canada en andere landen. De auto opgehaald bij het IBIS hotel en net voor 11.00 uur weer thuis.

Het was een enerverende, prachtige reis, maar ook vermoeiend. Zie de 131 foto's.

Dag 10/12

Dag 10,

Vertrokken van Maasai Mara naar Lake Naivasha. Na 6 uur rijden aangekomen in een geweldig hotel. Het leek wel een huisje zo'n grote kamer. S'middags met een boot naar t Crescent Island, waar 75% van de film Out of Africa is opgenomen is. De dieren uit de film, behalve de roofdieren zijn daar achtergebleven. Een wandeling over t eiland en met de boot heen en weer. Tijdens t wandelen een flinke regenbui, in de boot ook. Bij onze lodge liepen ook dieren die voor de film gebruikt werden.

Dag 11, Vertrokken van Lake Naivasha naar Amboseli park. Over een gevaaarlijke hoofdweg met veel vrachtverkeer richting Nairobi.

Na Nairobi was de weg beter. Na aankomst een late lunch, en s'middags een gamedrive.

Het park staat bekent om de vele olifanten. Vanuit onze tent hadden we recht voor ons een prachtig uitzicht op de Kilimanjaro. Er is een groote meer bij Amboseli park waar honderden flamingo's waren en veel pelikanen. We weten nu waarom de olifanten niet wegzakken in het moeras. Dit komt door de grote platte voetafdruk. We zagen een stel visarenden. Prachtig gezicht, allebei op een boomstronk naast elkaar. Ook heel veel struisvogels en zebra's gezien.

Dag 12 s'morgens en s 'middags een gamedrive. S'morgens weer leeuwen gezien en hyena's.

Dag 13 en 14

Dag 13: vertrokken van Amboseli NP naar Tsavo East. Weer een rit van 6 uur. Deels over een weg tussen Tsavo West en Tsavo East. Letterlijk overstekend groot wild getuige een vrachtwagen met een ingedeukte motorkap en voorruit. Na de lunch een uur rust en daarna een gamedrive. Deze duurde lang, omdat wij 2 bergplaatsen met jonge leeuwen vonden. Een leeuwtje liet zich zien en keek nieuwsgierig naar ons, maar bij de andere bergplaats alleen een waakzame tante. Verder giraffen, zebra's, diverse vogels, hartebeesten en de rode olifanten van Tsavo. Rood door het bestuiven met de rode aarde en vaak grotere exemplaren dan ergens anders.

Dag 14: Na een mini ontbijt 's morgens direct naar de jonge leeuwtjes en we zagen (6.30 uur) een donkere leeuwin met 3 welpjes die gezoogd werden en later over de moeder heen kropen. Verder gereden en daar zag ik ineens een luipaard, die om een bosje heen kroop. We zagen een kleine kudu wegspringen en verder niets meer. Jammer genoeg geen foto, want in het gras rijden mag niet. Door de hitte zagen we niet veel meer en om 9.00 uur ontbijt. Om 16.00 uur de volgende gamedrive. De leeuwenmoeder zonder welpen en de tante nog gezien. Verder weer olifanten, zebra 's etc. 38 C° is erg heet. Om 19.00 uur terug en een half uur later diner. Vroeg naar bed, want de volgende morgen loopt de wekker weer af om 5.30 uur.

Dag 8 en 9

Dag 8: vanmorgen uit Lake Nakuru vertrokken via een gamedrive naar de Maasai Mara.We reden over een hoofdweg, dat leek wel een gatenkaas, asfalt met enorme kuilen. Dat schoot niet op want we konden niet harder dan 30 km per uur. Uiteindelijk toch om 13.30 uur aangekomen in Zebra Plains tented camp. In t Maasai Mara nat. Park. zagen we vrij snel een leeuw. Eerst geluncht en daarna ingecheckt. We slapen dit keer in een safaritent. S middags gamedrive. We zagen grote groepen topi's, impala's, buffels, giraffen en ook groepjes olifanten. Later die middag ook een luipaard gezien. Dus de Big Five hebben we binnen! Terug in de lodge even in de lounge gezeten en erna gegeten en vrij snel naar bed, want we waren doodmoe.

Dag 9: gamedrive om 07.30 tm 15.00 uur inclusief lunchbox. Er waren ook Elandantilopes, hyena's, cheeta's en olifanten. Bij een rivier de Mara zagen we verschillende keren nijlpaarden en een krokodil.We zijn stiekem de grens van Kenia naar Tanzania overgestoken, foto's gemaakt, nog over de brug over de Mara rivier gereden en weer terug Kenia in. Het was een tweelanden punt, net als wij het drie landenpunt in Vaals hebben. Weer terug naar t tentenkamp. Diner om 19.30 uur. Morgen weer vroeg op! Om 07.00 uur vertrekken we hier vandaan naar onze volgende lodge.

Dag 6 en 7

Gistermorgen dag 6, zijn we van Samburu naar Aberdare gereden. Onderweg weer een gamedrive, weer veel dieren gezien die we al eerder zagen. We hebben in Aberdare geluncht in een zogenaamde Countryclub, met golfbaan. Dit behoort tot t hotel de Ark. Gebouwd in de vorm van een ark. Hier hebben wij overnacht. Er was daar een waterpoel voor de dieren, maar door een fikse regenbui waren er maar weinig dieren te zien. Aberdare is grotendeels oerwoud.

dag 7, naar Lake Nakuru nat.park. Onderweg hebben ze laten zien dat boven de evenaar inderdaad t water met de klok meedraait in een trechter en beneden de evenaar tegen de klok indraait. Op de evenaar draait t water niet. Via een gamedrive naar de lodge gereden.

Lake Nakuru is een zoutmeer waar heel veel pelikanen en flamingo's leven. In het park eromheen leven veel wilde dieren. Vooral zebra's, buffels en impala's. Vanmiddag weer een gamedrive gereden. Weer grote groepen dieren gezien.

Dag 4 en 5

Dag 4 zijn we van Serena Sweatwaterscamp naar Samburu national parc gereden. Onderweg een gamedrive door t park naar Sopa Samburu lodge gereden. We zagen gelijk veel dieren die we wilden zien, o.a de Gerenuk ook wel girafantilope genoemd vanwege de lange nek, een groep Grevy zebra's met smalle strepen en een witte buik, een flinke groep oryx met jongen een grote antilope met lange hoorns en de special soort giraffe die hier voorkomt. 'Smiddags nog een gamedrive. Niet heel veel dieren gezien vanwege de warmte. 32 C? Dag 5: weer behoorlijk wat dieren gezien o.a. een moeder Cheeta met 4 jongen. Qua vogels hebben we een valkje, een toerako en een arend gezien.We hebben gisteren en vandaag veel impala's, Grant gazelle, dik diks, olifanten en heel veel giraffen gezien.

Dag 1,2 en 3 van onze reis door Kenia

Vrijdag zijn we naar t' Ibis hotel bij Schiphol gereden. S'avonds even een hapje gegeten en vroeg naar bed. S'morgens op tijd uit bed omdat we 3 uur van te voren aanwezig moesten zijn op Schiphol. Koffers zelf ingeleverd en gelabeld, instapkaart hadden we al. De vlucht vertrok een half uur te laat. Ondanks dit kwamen we toch een kwartier eerder aan. Eenmaal op t vliegveld in Nairobi lang op onze koffers gewacht, t was ook een heel groot vliegtuig. De Boeing 777, wij zaten op rij 56 over de helft. Eenmaal langs de douane, met vingerafdrukken en foto compleet, en onze handbagage nog een keer gescand, konden we op zoek naar de chauffeur van Afrika safari trips. Hij stond buiten met een bordje met Han zijn naam erop. Hij heeft ons naar t hotel gebracht. Vandaag om half acht werden we door een andere chauffeur c.q. gids met een hele grote safari jeep opgehaald. Hij blijft de hele tijd bij ons. Vandaag zondag rijden we vanuit Nairobi in bijna 4 uur naar onze eerste lodge, Serena Sweatwaters. We slapen in een safaritent. Na te hebben geluncht om 15.00 uur weer in de jeep. Eerst naar de chimpansee opvang. Meer dan 20 chimps uit allerlei landen, die als huisdieren gebruikt werden. Ze hebben de ruimte nml 100 ha. Wij hebben er 5 gezien, waarvan 1 jong. Dit werd een zeer hobbelige middag. We vlogen af en toe bijna uit onze stoel! We hebben in één middag 4 van de 5 van de Big Five gezien. olifanten, buffels, leeuwen, neushoorns. Er lagen ook 2 zwarte neushoorns, een moeder met een kalf, vlak bij onze tent, op zo'n 50 meter. Verder nog veel meer dieren gezien. Ook nog meer neushoorns. Zo mooi! We hebben een aantal keren met de jeep vast gezeten. Maar onze chauffeur kreeg hem weer op gang. Voor zo'n klein park wel heel veel dieren gezien. Ook nog een nest jonge hyena 's.

Morgen naar Samburu National Reserve. Daar blijven we 2 nachten.